Alle artikelen

Alles wat u moet weten over Pilates – De fouten die beginners maken

#image_title
147views

Pilates is een van de grootste ‘stromingen’ op het gebied van bewegen van de afgelopen jaren, omdat het een zeer goede – en veilige – keuze is, ongeacht leeftijd en fysieke conditie.

De term ‘pilates’ verwijst in wezen naar de trainingsmethode ontworpen door Joseph Pilates, die in 1883 in Duitsland werd geboren. Konstantina Liati, gecertificeerd klassieke pilatesleraar en eigenaar van de pilatesstudio ‘Eu pilateuen’, vertelde Healthstat.gr Geraka dit is een bekwaam systeem om de menselijke fitheid te versterken.

Het belangrijkste voordeel van pilates is dat het gelijktijdig versterken en strekken van de spieren combineert bij elke oefening, bij elke beweging.

“Kortom: pilates is nooit alleen maar stretchen, nooit alleen maar versterken, maar allebei tegelijk. De kern van de methode is bovendien dat de springplank van de beweging het centrum is (de krachtpatser, die we in de jaren 90 en 00 veel hoorden)”, legt mevrouw Liati uit.

Zoals ze uitlegt, is ons doel een sterk centrum dat energie (kracht) naar de ledematen kan kanaliseren, zowel omhoog als omlaag. Het belangrijkste punt van pilates is echter bewustzijn: de bewegingen, het oefenboek, dat wil zeggen, de methode vereist absolute tegenwoordigheid van geest.

“Met andere woorden, je kunt geen pilates doen terwijl je tv kijkt, of nadenkt over hoe je de afgelopen nacht op het feest hebt doorgebracht, omdat de choreografie van de oefeningen eenvoudigweg zo gedetailleerd is dat de geest aanwezig moet zijn om perfect te worden gecoördineerd met de spieren ”, benadrukt mevrouw Liati.

Pilates – Wat we moeten weten

Zoals de eigenaar van “Eu Pilateuen” opmerkt, “beschouwt het grote publiek pilates als ‘yoga of iets dergelijks’.” Uiteraard zijn deze twee in verschillende opzichten vergelijkbaar, zoals b.v. in de laterale ademhaling, in het vereiste bewustzijn (mindfulness), maar ze verschillen ook in veel opzichten”.

Anderen beschouwen het als “een langzame training”. Volgens mevrouw Liati dient traagheid echter alleen beginners (en elke beginner die een ambacht leert om de techniek te leren).

“Als je de techniek en het rijke oefenboek van de methode eenmaal onder de knie hebt, kun je het tempo heel goed opvoeren, tot het punt van bewondering en tot het zweet toe!”, zegt ze.

Ten slotte zijn er mensen die denken dat pilates saai is, een lichte oefening of iets te moeilijks dat ze niet kunnen doen, maar beide veronderstellingen zijn misvattingen.

Wie heeft het meeste baat bij pilates – Op wie moet je letten?

“Al diegenen die willen oefenen met een strikte techniek, met discipline en vertrouwen in de methode, met hun geest aanwezig tijdens de training (dat wil zeggen met bewustzijn), met voortdurende in- en uitademing (lipbijten, gesloten lippen en andere bewegingen die de ademhaling blokkeren zuurstof die ons lichaam binnendringt tijdens inspanning) kunnen baat hebben bij de pilatesmethode”, benadrukt de docent.

Volgens haar moet bijzondere aandacht worden besteed aan mensen met bepaalde problemen aan het bewegingsapparaat, chronische pijn en een kwetsbare psychologie, omdat de populariteit van pilates veel ‘professionals’ op de voorgrond heeft gebracht, ‘die niet alleen niet helpen (het lichaam veilig trainen) maar letterlijk vernietigen ze lichamen uit hun onwetendheid.”

Pilates thuis – De meest voorkomende fouten

Zoals mevrouw Liati uitlegt, zou ze pilates-beginners over het algemeen adviseren om pilates nooit thuis te doen, alleen of door naar video’s te kijken. En dit komt omdat er zoveel details zijn die een goede leraar ‘perfect’ moet doen voor de stagiair, dat als ze niet worden uitgevoerd, we geen pilates hebben, maar een andere… ‘gymsoep’.

“Er zijn geen gemakkelijke en moeilijke oefeningen om b.v. “doe deze thuis zonder angst, doe de andere moeilijke niet”. Er is een gezegde in onze pilateswereld dat zegt: als het gemakkelijk is, is het geen pilates! Thuis kan men een beweging in een video bekijken en deze kopiëren, maar als hij een beginner is, zal hij zeker alleen het beeld van de beweging doen (de fenomenologie die ze in de filosofie zeggen) en niet de essentie van de oefening. voegt toe.

Degenen die pilates doen, weten dus dat het beeld van iemand die een pilatesbeweging doet, misleidend is wat betreft het gemak van de oefening. Aan de andere kant zou een gevorderde (die een aantal jaren in een studio heeft gewerkt) alleen thuis kunnen doen wat hij zich herinnert of door naar een video te kijken om oefeningen te doen, omdat hij dan weet op welke details hij moet letten en wat de juiste technieken zijn.

Hoe kiezen we een studio – Mat of met instrumenten?

De criteria van iedereen bij het zoeken naar een studio zijn, net als elke andere dienst, een persoonlijke en gevoelige kwestie.

“Mijn advies is om te vragen waar de ondernemer-eigenaar de methode heeft geleerd en als hij zelf geen leraar is, lees dan een paar woorden over de leraren-werknemers-instructeurs of vraag om aanbevelingen voor hen. Ook goedkope studio’s (ten opzichte van inkoopprijzen) zijn ‘louche’ en zeker niet betrouwbaar. Ook ver van sportscholen als het om pilates gaat! Maar de omvang van de afdelingen is ook een ander criterium, waarbij kleinere uiteraard beter zijn”, aldus mevrouw Liati.

Wat het dilemma “pilatesmat of met instrumenten” betreft, raadt ze aan om (minstens een jaar lang) zowel matten als apparaten (instrumenten) te kiezen omdat de een de ander aanvult.

ieidiseis.gr