Alle artikelen

De beste en diabetesvriendelijke kruiden voor de bloedsuikerspiegel

#image_title
511views

Maar je vergeet gemakkelijk dat niet alle kruiden ‘gratis’ zijn. Ze bevatten wel calorieën en koolhydraten waarmee rekening moet worden gehouden bij het plannen van uw voedingsmaaltijden.

Voorbeelden van producten die geen koolhydraten bevatten, zijn onder meer citroen- of limoensap, gearomatiseerde azijn en dille-augurken. Toch bevatten de meest voorkomende kruiden koolhydraten en hiermee moet rekening worden gehouden bij de maaltijdplanning.

Voor mensen met welke vorm van diabetes dan ook is aandacht besteden aan kruiden een belangrijk onderdeel van het opstellen van een maaltijdplan en het weten hoe deze onze bloedsuikerspiegel beïnvloeden.

Waarom voedingsetiketten belangrijk zijn voor mensen met diabetes

Specerijen dragen vooral koolhydraten en vetten bij aan wat je eet. Beide macronutriënten hebben een direct effect op de glucosespiegels, hetzij door glucose af te breken of door de spijsvertering te vertragen, die beide uw bloedsuikerspiegel beïnvloeden.

Zijn kruiden geschikt voor mensen met diabetes om te eten?

Tenzij er een specifiek gediagnosticeerde medische reden is, zoals een allergie of glutenintolerantie, is geen enkel voedsel volgens deze voedingsrichtlijnen verboden.

Wetenschappers: dit is het meest bruikbare sap voor diabetes

Volgens het National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases is het actief beheren van de hoeveelheid koolhydraten en vetten die je eet echter een belangrijk onderdeel van het beheersen van diabetes.

Als u diabetes heeft, betekent dit dat u moet kiezen wanneer u een bepaald voedingsmiddel of bepaalde specerij wilt eten, hoeveel u wilt eten en of u in plaats daarvan een vervangingsmiddel wilt eten.

Kunnen mensen met diabetes mayonaise eten?

Ja, een persoon met diabetes kan mayonaise eten.

Mayonaise bevat minder dan één gram koolhydraten per eetlepel. Maar met 10 gram totaal vet (1,6 gram verzadigd vet) kan het als vetrijk worden beschouwd. Misschien wil je dus de hoeveelheid mayonaise die je eet beperken of een alternatief zoeken.

Hier zijn enkele alternatieven die u kunt overwegen:

Rauwe avocado, die iets minder dan één gram koolhydraten en 1,5 gram totaal vet per eetlepel bevat

Magere Griekse yoghurt met 0,4 gram koolhydraten en 0,2 gram totaal vet per 10 gram

Is mosterd nuttig voor mensen met diabetes?

Mosterd is er in vele varianten, van standaard geel tot pittig bruin. Het bevat over het algemeen weinig koolhydraten en voegt veel smaak toe zonder de bloedsuikerspiegel te verhogen.

Vanwege de verscheidenheid aan ingrediënten die in mosterd kunnen worden gebruikt, is het echter belangrijk om de voedingswaarde-informatie te controleren voor de specifieke mosterd die wordt gebruikt.

Eén eetlepel bereide gele mosterd bevat 0,6 gram koolhydraten per portie van 10 gram, oftewel 1 eetlepel. Dijon-mosterd, pittige bruine mosterd en volkoren mosterd bevatten 0 gram koolhydraten per eetlepel. Honingmosterddressing bevat echter 3,6 tot 6,0 gram koolhydraten in elke eetlepel.

Kun je ketchup eten als je diabetes hebt?

Bij ketchup is het probleem misschien niet de smaakmaker zelf, maar de hoeveelheid die wordt gegeten. Eén eetlepel ketchup bevat iets minder dan 5 gram koolhydraten. Maar wie eet slechts één eetlepel?

Ketchup zonder toegevoegde suiker is ook verkrijgbaar. Het bevat slechts 10 calorieën en 1 gram koolhydraten per portie, waardoor het een geweldig alternatief is voor mensen met diabetes.

Is sojasaus geschikt voor mensen met diabetes?

Het probleem met sojasaus zijn niet de koolhydraten (minder dan 1 gram per eetlepel), maar eerder het natrium (zout). Eén eetlepel gewone sojasaus bevat 879 milligram natrium. Dat is 38% van de dagelijkse hoeveelheid voor iemand die 2.000 calorieën per dag eet.

Welke kruiden zijn het beste voor mensen met diabetes?

Mensen met diabetes kiezen, net als veel mensen over de hele wereld, vaak voor verschillende kruiden om extra smaak of karakter toe te voegen aan wat ze eten.

Specerijen zijn geschikt voor mensen met diabetes. Uit een onderzoek uit 2019 blijkt zelfs dat bepaalde kruiden daadwerkelijk helpen de glucosespiegels te verlagen en de algehele diabetesbeheersing te verbeteren.

Conventionele dieetbehandelingsmethoden (diabetes mellitus) omvatten het gebruik van keukenkruiden en/of specerijen. Specerijen staan ​​al lang bekend om hun antioxiderende, ontstekingsremmende en antidiabetische eigenschappen. Deze review onderzoekt de antidiabetische eigenschappen van veelgebruikte kruiden, zoals kaneel, gember, kurkuma en komijn, en het gebruik van deze kruiden voor de preventie en behandeling van diabetes en de complicaties ervan.

Zoals bij alles wat geconsumeerd wordt, blijft het aantal calorieën en koolhydraten van elke smaakmaker een belangrijke factor.

Diabetesvriendelijke receptmogelijkheden en zelfgemaakte sauzen

Zelfgemaakte sauzen kunnen ook een hele nieuwe smaakwereld openen, vooral als die sauzen gebaseerd zijn op culturele tradities en persoonlijke voorkeuren. Hier zijn enkele opties voor het aanpassen van recepten die mogelijk minder invloed hebben op uw gezondheid en bloedsuikerspiegel:

Probeer in plaats van een zoete barbecuesaus eens een chimichurrisaus op basis van olijfolie, verse kruiden en een beetje peper.

In plaats van een zoete tomatensaus uit een potje kun je een pesto van kruiden en noten gebruiken.

Olijfolie, met of zonder kruiden, kan de plaats innemen van zuivelboter en gezonde onverzadigde vetten op het bord brengen.

Salsa brengt helderheid op basis van verse tomaten, uien, hete pepers, citroensap en kruiden. Het kan worden gebruikt als dip, op een broodje of om smaak toe te voegen aan een stoofpot.

Een endocrinoloog heeft onthuld welke melk er in zit en wat de kans op diabetes vergroot

Je kunt een azijn-pepersaus maken (gemaakt van in azijn gedrenkte paprika’s).

Citroen- en limoensap zijn ook een alternatief voor mensen met diabetes om hun recepten te verbeteren zonder toevoeging van calorieën of koolhydraten.

Specerijen zijn niet verboden voor mensen met diabetes. Zoals elk voedsel of drankje kunnen ze echter calorieën en koolhydraten bevatten en hiermee moet rekening worden gehouden bij de maaltijdplanning.

De kruiden die we kiezen kunnen de glucosespiegels beïnvloeden, die een grote rol spelen bij de behandeling van diabetes. Ervoor zorgen dat u de voedingsinformatie in elke specerij kent, inclusief koolhydraten, vet en natrium, is de sleutel tot het beslissen wat het beste voor u is.