Alle artikelen

Een voedingsdeskundige heeft precies aangegeven hoeveel noten we dagelijks moeten eten

#image_title
378views

Vreemd maar waar: wat mensen noten noemen, is dat vaak niet. Een voorbeeld hiervan zijn pinda’s, dat zijn eigenlijk peulvruchten. Maar ook amandelen, cashewnoten, kokosnoten, pistachenoten, macadamianoten en walnoten zijn geen noten, maar pitzaden. Maar wat ze ook zijn, volgens deskundigen zijn deze producten uiterst nuttig voor ons.

De helende eigenschappen van walnoten

Uit onderzoek blijkt dat mensen die een handvol noten per dag eten langer leven dan mensen die dat niet doen. Van rauw tot geroosterd, welke noten zijn het gezondst en in welke hoeveelheden moeten ze gegeten worden? Tijd om erachter te komen.

Experts raden aan om dagelijks ongeveer 30 gram noten te eten. Simpel gezegd zou de hoeveelheid als volgt moeten zijn (in eenheden):

Amandelen: 20-30

Paranoten: 10

Cashewnoten: 15

Hazelnoot: 20

Macadamia: 15

Pinda’s: 40

Pistachenoten: 30

Walnoot: 10 (of 20 helften)

Prof. Dr. Kyrien Kösev: De zaden kunnen darmobstructie veroorzaken

Wat bevatten verschillende soorten noten? Hier zijn enkele voedingsstoffen:

Amandelen: eiwitten, vitamine E en vooral calcium.

Paranoot: rijk aan vezels en de beste bron van selenium.

Cashewnoten: koper, zink, ijzer.

Hazelnoot: vezels, kalium, foliumzuur en vitamine E.

Macadamia: enkelvoudig onverzadigd vet, thiamine, mangaan.

Pinda’s: rijk aan eiwitten.

Pistachenoten: eiwit, kalium, sterol, antioxidant resveratrol.

Walnoot: alfa-linolzuur, omega-3, antioxidanten.

Wat moet je eten om je lever te herstellen?

Om maximale gezondheidsvoordelen te garanderen, is het beter om verschillende soorten noten te nemen, zeggen onderzoekers. Voedingsdeskundige prof. Rachel Brown zegt: ‘We raden aan verschillende soorten noten te mengen om de gezondheidsvoordelen te maximaliseren. Je krijgt dus gezonde vetten en voedingsstoffen binnen. Volksgezondheidsvoedingsdeskundige Rosemary Stanton raadt aan om rauwe en ongezouten noten te kiezen. Rauwe noten zijn niet zo lekker en duurzaam als geroosterde noten, maar als je alleen van geroosterde noten houdt, kun je ze beter rauw kopen en thuis bereiden.

“Sommige onderzoeken tonen aan dat als je noten op hoge temperaturen kookt, ze voedingsstoffen verliezen. Maar als je het bij lage temperaturen doet, zijn de verliezen verwaarloosbaar”, zegt Dr. Brown. Uit haar observaties blijkt dat de cholesterolverlagende eigenschappen van rauwe noten ongeveer hetzelfde zijn als die van geroosterde noten op 140 graden Celsius.

Noten worden in de regel enkele maanden bij kamertemperatuur bewaard in hermetisch afgesloten containers en op een donkere plaats. Dit geldt echter niet voor iedereen. Noten die rijk zijn aan meervoudig onverzadigde vetten, zoals walnoten, pijnboompitten en paranoten, moeten snel worden gegeten of in de koelkast of zelfs de vriezer worden bewaard om hun versheid lang te garanderen, adviseert Dr. Brown.

Wetenschappers wijzen op producten die gewichtsverlies bevorderen

Verzadigde vetten zijn zeer gevoelig voor oxidatieprocessen. Hierdoor worden de noten ranzig, waardoor ze een onaangename smaak en een vreemde geur krijgen.

Studies tonen aan dat degenen die regelmatig noten eten minder kans hebben om aan te komen dan degenen die dat niet doen. Dit product bevat heel veel vet, maar het zijn ‘gezonde’ vetten (mono- en meervoudig onverzadigde), behalve kokosnoten, die veel verzadigd, ‘slecht’ vet bevatten, merkt Dr. Stanton op.

Noten zijn ook rijk aan vezels en eiwitten. Dit betekent dat ze ervoor zorgen dat we ons langer vol voelen, waardoor overeten wordt voorkomen. Ten slotte vermindert het gebruik van noten, zoals gerapporteerd door Australische wetenschappers, het risico op hartziekten.

Het eten van noten is goed voor het milieu. De laatste jaren hebben ze een slechte reputatie opgebouwd omdat men gelooft dat hun teelt veel water nodig heeft. Dit is gedeeltelijk waar, vooral in het geval van amandelen en cashewnoten. Dr. Brown merkt echter op dat hoewel noten veel vloeistof nodig hebben om te ontkiemen, deze kosten niet vergelijkbaar zijn met de hoeveelheid water die door vee wordt gebruikt.

Deskundigen raden daarom aan om meer noten te eten, niet alleen voor onze gezondheid, maar ook voor het milieu./zdrave.to

Vind zdrave.to ook leuk op Facebook, waar je nog veel meer nuttige en interessante lectuur voor iedereen zult vinden!