Alle artikelen

Osteoporose: Dit zijn de beste oefeningen voor sterke botten

#image_title
155views

Bepaalde soorten oefeningen kunnen de spiermassa vergroten, wat op zijn beurt de kracht, spiercontrole, balans en coördinatie verbetert. Evenwicht en coördinatie zijn sleutelfactoren bij het voorkomen van vallen en potentiële breuken – het grootste risico voor mensen met osteoporose.

Uit het bewijsmateriaal blijkt dat de Regelmatige fysieke activiteit kan het risico op vallen voor oudere volwassenen met 30% verminderen.

Lichaamsbeweging is goed voor het hart, de spieren en de botten, zoals artsen van de Harvard Universiteit uitleggen. Een training kan de beste verdedigingslinie van uw botten zijn tegen het risico van verzwakking en breuk.

Aan welke parameters moeten botversterkende oefeningen voldoen? Deskundigen antwoorden:

  • Ze moeten er wat van bieden vorm van weerstands b.v. oefeningen met riemen, halters of zelfs lichaamsgewicht.
  • Het wordt aanbevolen dat de sporter zijn gewicht overdraagt, wat bijvoorbeeld gebeurt bij hardlopen, wandelen, tennis en basketbal, maar niet bij zwemmen of fietsen. De kracht die door het lichaam wordt uitgeoefend om de zwaartekracht te verslaan, activeert in wezen de productie van botweefsel dat de botten versterkt.
  • Hoe hoger de intensiteit en snelheid van de oefening hoe groter de botversterking. Hetzelfde wordt waargenomen bij sporten waarbij frequente en plotselinge richtingsveranderingen nodig zijn, zoals b.v. voetbal of basketbal.
  • Ze verbeteren de balans. Oefeningen die het evenwicht verbeteren, versterken de botten misschien niet, maar beschermen wel tegen het risico op vallen, wat een belangrijke parameter is bij de preventie van osteoporose.

ygeiamou.gr