Alle artikelen

Ouders: Waarom apparaten (geen) oplossing zijn voor het kieskeurige kind

#image_title
554views

De uitdrukking “geef hem de tablet om het te doen” is bekend bij volwassenen die gevraagd worden om vriendschappelijke uitjes en familie-uitjes of bijeenkomsten met kinderen te combineren, dit is een scène die zich in onze tijd steeds vaker herhaalt.

‘Het is een technologische evolutie van wat er vroeger gebeurde. Tablets zijn gemakkelijk mee te nemen en trekken de aandacht (van kinderen). Het is heel pragmatisch’, legt dr. Lyn Craig, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Melbourne, uit, verwijzend naar het ouder-kindrestaurantscenario, een groeiende trend die hand in hand gaat met een groter gebruik van elektronische apparaten.

“Het is erg riskant voor een kind om (naar het restaurant) te gaan, omdat het anderen kan storen – hun aandachtsspanne is veel korter – terwijl het vaak niet alleen het gezin is, maar ook andere volwassenen die graag willen praten”, zegt hij.

Er zijn veel voorstanders van het gebruik van elektronische apparaten als hulpmiddel – of als godsmachine – om wat quality time met uw partner of bedrijf veilig te stellen. “Als het de kinderen een tijdje kan afleiden, zodat mama en papa kunnen blijven genieten van hun maaltijd, dan is dat maar goed ook. Het is een leuke ervaring voor het hele gezin”, zegt Suresh Manickam, CEO van de Catering Business Association of Australia.

Zijn schermen een oplossing?

Aan de andere kant, en met veel relevant onderzoek als bondgenoten, zijn er mensen die de combinatie van kinderen – schermen meer dan slecht vinden, een bron die grotendeels verantwoordelijk is voor angst, aandachtsproblemen, depressie, pijn in de ogen of nek , enz. K.

Volgens de Cleveland Clinic zijn schermen en vooral programma’s van slechte kwaliteit in verband gebracht met obesitas, slechte en onvoldoende slaap, gedragsproblemen, ontwikkelingsachterstanden, geweld, aandacht en leerproblemen. Een studie van de Universiteit van Michigan, gepubliceerd in JAMA Pediatrics, toonde aan dat veelvuldig gebruik van elektronische apparaten zoals smartphones en tablets bij kinderen van 3 tot 5 jaar om te kalmeren geassocieerd was met grotere emotionele disfunctie bij kinderen, vooral jongens, gedurende vele maanden.

De studie is zwaar bekritiseerd, waarbij de auteurs er zelf op wijzen dat het met mate gebruiken van apparaten nuttig kan zijn, zolang het maar geen regel wordt om kinderen stil te houden. De oplossing ligt waarschijnlijk ergens in het midden, adviseert klinisch psycholoog Rebecca (Becky) Kennedy, die zegt: “technologie zal een onderdeel blijven uitmaken van de levens van kinderen, dus het is belangrijk om ruimdenkend te zijn en de positieve effecten die het kan hebben te omarmen. de autonomie en ontwikkeling van het kind, maar tegelijkertijd er zeker van zijn dat er de nodige waarborgen zijn”

Ze stelt voor dat je:

  • stel vooraf de schermtijdlimieten van uw kind in en leer hoe u kunt profiteren van speciale apparaatfuncties en -instellingen die u helpen aan deze limieten te voldoen
  • moedig het gebruik van schermen aan om te leren voordat het kind ze gebruikt om te spelen
  • je hebt je voorbereid op de reacties met het verstrijken van de tijdslimiet. “Breng de laatste paar minuten met het kind door voor het scherm voordat het tijd is om uit te schakelen. Ga naast hem zitten – vraag naar zijn spel, bekijk samen de laatste minuten. Het einde van de schermtijd betekent vaak het einde van de schermtijd onderbreking van het gevoel gerelateerd aan de digitale activiteit, de show of de held, en dus aan het gevoel van eenzaamheid”, legt de expert uit.

ygeiamou.gr