Alle artikelen

10+1 geheimen om de meest magische oudejaarsavond in huis te halen

#image_title
472views

Gastenlijst, wie zit er naast wie, welke drankjes worden er geserveerd, uit hoeveel gerechten moet het buffet bestaan, hoe zit het met de kinderen en de voedingsvoorkeuren van vrienden? Serieuze vragen zoeken antwoorden voor een algeheel succesvolle opwekking.

Feestelijke tafels zijn misschien wel een van de belangrijkste binnenlandse evenementen die organisatie, planning en planning op professioneel niveau vereisen, zelfs als we willen dat het resultaat er “voorzichtig slordig” uitziet. Dit komt omdat de organisatoren anders uitgeput zullen zijn op de avond van de viering, zonder trek in een feestmaal. Maar hoe wordt uw oudejaarstafel het ultieme succesverhaal, waardoor uw gasten het gevoel krijgen dat u hen ontvangt met de eer van een staatshoofd?

Lees 10+1 tips die, ongeacht budget, locatie en aantal gasten, van jouw oudejaarsavond het volgende kerstwonder maken.

Nr. 1
Allereerst de ruimte

Voordat u besluit wat u gaat eten, moet u beslissen waar en hoe. Vastgoedprofessionals beweren dat de drie factoren die het succes van een bedrijf bepalen locatie, locatie en locatie zijn. Geïnspireerd door deze theorie speelt de plaats waar het buffet of de tafel wordt geplaatst een hoofdrol in uw briljante revival.

Afhankelijk van of u een buffet of bediening aan tafel organiseert, is het van belang waar uw gasten zullen zitten. De pracht van het evenement vereist dat het diner, afhankelijk van de indeling, in de huiskamer of de eetkamer plaatsvindt. Ongeacht de keuze is het essentieel om een ​​comfortabel verblijf voor de gasten te garanderen, die oogcontact met elkaar kunnen hebben en zonder problemen kunnen praten.

Vanzelfsprekend moeten er voor de rest van de avond extra tafels of ander meubilair worden voorzien waar de gasten hun drinkglazen of water kunnen plaatsen en uiteraard een aantal zitplaatsen waar alle gasten gedekt kunnen worden.

Nummer 2
Veel betekent niet goed

De tweede stap die goed nadenken vereist, is het vinden van een centraal concept dat ons zal begeleiden bij het decoreren van de tafel. Hier zijn de opties eindeloos en de inspiratie eindeloos. Probeer weg te komen van de afgezaagde glitters – kerstballen – linten en pas de “eenvoudige maar klassieke” doctrine toe.

Kies een kleurenpalet en beweeg daarin zonder overdrijving. De kerstboom die u al heeft versierd, kan u helpen bij uw keuze, zodat er in alle ruimtes van het huis kleurharmonie heerst. Zilver en lichtblauw/blauw of rood/bordeaux en goud zijn twee combinaties die altijd als succesvol worden beschouwd, zolang excessen worden vermeden. Bovendien kunt u een middelpunt, zoals een kerstslinger, in het midden van de tafel plaatsen.

Het eenvoudige servies, de glazen en het bestek zullen een deel van de sterrenhemel stelen en het feest zal snel overal zijn.

Een ander idee is om het karakter van uw serviesgoed uw decoratie te laten bepalen. Klassiek porselein vindt zijn match in een klassiek geborduurd tafelkleed en een paar kandelaars of een meer rustiek serviesgoed past harmonieus bij seizoensfruitschalen.

Nummer 3
Iets “ruikt” lekker

Een maaltijd is belangrijk om alle zintuigen te activeren. Daarom zijn het beeld en de smaak niet voldoende, maar is ook de geur vereist. Elizabeth Taylor zei altijd: “Het mooie van parfum is dat het tot je hart spreekt – en hopelijk ook tot dat van iemand anders”. Geur kan echt een verschil maken en een diepe indruk achterlaten in ons geheugen. Zorg er dus voor dat jouw ruimte prachtige kerstgeuren uitstraalt zoals sinaasappel, kruidnagel en kaneel. Een heel gemakkelijk huisparfum dat je zelf kunt maken, is door de bovengenoemde ingrediënten op het fornuis te laten sudderen en hun aroma’s vrij te geven. Als u uw open haard aan heeft, kunt u ook citrusschillen op het vuur gooien, waardoor de ruimte met warmte wordt gevuld.

Nummer 4
Gemeenschappelijk acceptatiemenu

Ongeacht de ruimte, geur, decoratie, de absolute heerser van de revue blijft het eten. De eeuwige vraag die elke huisvrouw plaagt, is niets anders dan wat ze moet koken. De omvang van de lading wordt groter voor de gastvrouw, die bij het feestdiner aan meer smaakpapillen moet denken dan die van haar familie. Een basisregel om veilig te bewegen is afwisseling.

In het geval dat u niet helemaal zeker bent van de smaakvoorkeuren van de gasten, kunt u gerechten kiezen die iedereen aanspreken. Bijvoorbeeld een vleesgerecht voor wie geen voorkeur heeft voor vis en andersom.

Vergeet ook niet om vegetarische opties op te nemen en rauwe vis te vermijden voor gasten die vroeg zwanger zijn. Over het algemeen bereidt u zich voor met als hoofddoel gerechten te bereiden die voor iedereen acceptabel zijn, waarbij u rekening houdt met allergieën, intoleranties en dieetopties.

Nummer 5
Gemakkelijk ja – ongeveer nee

Iets dat waarde toevoegt aan bijeenkomsten met een groot aantal deelnemers, is de mogelijkheid om met elkaar te praten terwijl u zich comfortabel door de ruimte beweegt. Vooral bij evenementen met een feestelijk karakter willen de deelnemers misschien ook dansen of hun wijn begeleiden met een aperitiefje.

Met dit in gedachten lijkt de keuze voor hapjes eenrichtingsverkeer. De pluspunten zijn onder meer de kosten en het bereidingsgemak, in die zin dat je ze de dag ervoor kunt bereiden. Een hartige taart, een traditionele taart, een groentebroodje of een champignontaart zijn slechts enkele van de talloze keuzes die je krijgt voor je voorgerechten.

Nummer 6
Gastronomisch is goed, maar toereikendheid is beter

Voor een succesvolle revival is het niet genoeg om kwaliteit te hebben, want je hebt zeker ook kwantiteit nodig! Niets is zo gênant als midden in de nacht zonder eten of drinken komen te zitten. Om het oude Scrooge-label te vermijden, schat je dat elke persoon 3-4 happen van elk item krijgt. In de drank, alcoholisch of niet, begin je royaal met je berekeningen met variatie in de keuzes en voldoende hoeveelheden.

Bij wijn geldt als vuistregel dat één fles voldoende is voor ongeveer 5 glazen, maar voor thuisconsumptie kan dit teruggebracht worden tot 4 glazen. Op dezelfde manier zeggen schattingen dat bij dranken zoals gin of wodka één fles voldoende is voor 16 glazen als bij de bereiding een maatbeker wordt gebruikt. Maar aangezien de maatbeker op de feestelijke reveille meestal een onbekend woord is, tel je de 12 glazen in elke fles.

Tenslotte is het belangrijk om koffie en ontbijt te verzorgen als er gasten bij u overnachten.

Nummer 7
Een tafel zonder dessert is geen tafel

Geen enkele maaltijd kan als een succes worden beschouwd als het dessert niet het laatste woord heeft. Bij een buffet kunt u uw gasten meerdere kleine maar wonderbaarlijke opties bieden, waaronder één voor elke voorkeur: room, chocolade, fruit.

Als alternatief zijn de twee verschillende desserts meer dan voldoende, waarbij altijd rekening wordt gehouden met wat aan de hoofdgerechten is voorafgegaan om onze maaltijd harmonieus af te sluiten. Het is de moeite waard om hier de waarde van fruit aan het einde van de feestmaaltijd te benadrukken, omdat het goed past bij dessertwijnen en de gasten niet belast met extra calorieën.

Nummer 8
Zet je handtekening

Vooral als het om drankopties gaat, is een idee dat een verschil kan maken in de harten van uw gasten het aanbieden van uw eigen cocktail. Over het algemeen waardeert de kenmerkende cocktail elk evenement op door er karakter aan te geven. De handtekening wordt exclusief voor een specifiek evenement gemaakt en creëert een speciaal gevoel bij de deelnemers.

Zo kunt u op uw eigen oudejaarsavond een cocktail bereiden die zowel in het recept als in de naam uw handtekening zal dragen. Als je een stap verder of hoger gaat, kun je zelfs een niet-alcoholische versie hebben voor degenen die daar niet de voorkeur aan geven. Concentreer u zowel op de smaakharmonie als op de kleur van uw cocktail, met als doel dat Kerstmis overal aanwezig is!

Nr. 9
Instructies voor “verladers”

Een ander geweldig idee voor de oudejaarstafel is het maken van etiketten met de namen en ingrediënten van uw gerechten. Zo voorkom je dat je voortdurend vragen beantwoordt als “wat is dat?” of “wat zit erin?”. Als je er echt zin in hebt, kun je je bordjes beschilderen of “versieren” met glitters of gekleurde pon-pons. Als dat niet het geval is, gebruik dan gekleurde stiften of karton om ze te maken en plak er feestelijke stickers op. Pas op voor spelfouten, zodat uw gasten hun eetlust niet verliezen!

Nummer 10
Kleine gasten stellen grote eisen

Meestal heeft de revue, vanwege het familiale karakter, ook jonge gasten. Om iedereen een fijne (en rustige) Kerst- of Oudjaarsavond te bezorgen, zorg je ervoor dat er een speciale ruimte gecreëerd wordt waar de kleine gasten kunnen dineren. Richt hun ruimte in met meer kindvriendelijke materialen en houd bij het kiezen van serviesgoed rekening met hun veiligheid.

Ook kun je spullen op tafel zetten waar ze tot aan de maaltijd creatief mee kunnen zijn en ervoor zorgen dat ze zichtbaar zijn voor de volwassenen. Overweeg ten slotte gerechten die de meeste kleine gasten graag eten, zoals spaghetti, aardappelen, aardappelpuree, kipnuggets of groentesticks.

Nr. 11
Oudejaarsavond kleurt groen

Last but not least is de vraag hoe uw feestelijke heropleving – nu – kan worden gehouden met respect voor de principes van duurzaamheid. Het is inderdaad erg verleidelijk om de borden, glazen, pannen en al hun benodigdheden niet af te wassen en in plaats daarvan te kiezen voor hun plastic vrienden. Maar het is beter om uw eigen serviesgoed te gebruiken, zelfs als het niet bij elkaar past.

Er is ook altijd de biologisch afbreekbare optie, maar u kunt verdwalen in de formaliteit van de dag. Maar duurzaamheid komt niet alleen bij de gerechten kijken, daar worden meer eisen aan gesteld. Kies voor lokale producenten door de lokale economie te versterken. Kaas, groenten, vlees en zelfs wijn zijn nu zowel in de grote steden als in de regio verkrijgbaar bij lokale producenten. En als het moeilijk of tijdrovend lijkt, probeer het dan. Zelfs als het je lukt om een ​​aantal ervan in je menu op te nemen, heb je de eerste stap gezet.

Maar vergeet de volgende dag niet. Duurzaamheid wordt ook beoordeeld op de manier waarop je met de restjes omgaat. Op dit punt kunt u verwijzen naar het begin van het artikel, waarin werd gesproken over een goede planning en organisatie. Plan dus het menu, bereken de hoeveelheden en organiseer uw tafel, waarbij u bedenkt of en welke van uw keuzes aan gerechten de volgende dag gebruikt kunnen worden (als er nog wat over is). Bespaar, converteer en vier opnieuw.

olijfmagazine.gr