Alle artikelen

Waar moet ik de documenten voor een prothese volgens CASA indienen?

#image_title
473views

Voor zover ik het begrijp, worden documenten voor het maken van een beenprothese voor gehandicapte patiënten nu ingediend bij de Nationale Gezondheidsdienst en niet bij de Sociale Bijstandsdienst, zoals voorheen. Kunt u mij vertellen welke documenten nodig zijn om de prothese te ontvangen en waar deze moeten worden ingediend? Waar en hoe kan ik het daarna krijgen?

Zhelyazko Zlatev, stad Parvomai

De benodigde documenten zijn gepubliceerd op de website van het Nationaal Ziekteverzekeringsfonds in de sectie “Medicijnen”, subsectie “Hulpmiddelen, apparaten, uitrusting en medische hulpmiddelen voor mensen met een handicap” – Lijstspecificatie met gegroepeerde en gedefinieerde specifieke PBM’s voor mensen met een handicap.

Bent u een persoon met een beperking en heeft u een hulpmiddel, apparaat, voorziening of medisch hulpmiddel (AID) nodig, dan is het noodzakelijk om:

• Voor een bezoek aan de LCC/TELC/NELC, waar u een elektronisch protocol/besluit ontvangt voor het voorschrijven van PSPSMI;

• Bij het protocol/besluit vult u ter plekke een elektronische aanvraag in voor akkoord met de voorgeschreven PBM’s en de noodzaak deze te verstrekken. De aanvraag kan ook worden ingediend door een door u gemachtigde persoon.

• Deskundigencommissies van het NHIF/RHIF onderzoeken uw elektronische aanvraag en geven een goedkeuring of een gemotiveerde weigering.

• Op elke akkoordverklaring staan ​​de gegevens van u of uw gemachtigde (als de aanvraag door hen is ingediend).

• De goedkeuring wordt voorzien van een registratienummer en datum van afgifte. Het bevat PSPSMI met de bijbehorende NHOC-codes.

• U of de door u gemachtigde persoon wordt van de goedkeuring of de gemotiveerde weigering op de hoogte gesteld door middel van een schriftelijk bericht op het door u aangegeven e-mailadres en/of telefonisch. Het is niet nodig om een ​​kantoor van het Regionaal Ziekenfonds te bezoeken.

U kunt uw PSPSMI verkrijgen bij elke detailhandelaar die een contract heeft getekend met de RZOK, zonder territoriale beperking – dat wil zeggen, waar het u uitkomt, op het grondgebied van het hele land. Voor dit doel moet u zich identificeren bij de handelaar van uw keuze door middel van een identificatiecode: TIN, LNCH, naam, nummer en datum van goedkeuring voor de uitgifte van PSPSMI.

Indien u vóór 1 juli 2022 een levenslange beschikking van TELK/NELK en een protocol/besluit van LKK/TELK/NELK heeft gekregen en u nog geen aanvraag heeft ingediend bij het ASP, dient u een papieren aanvraag in voor de toekenning van een PSPSMI naar de door u gekozen RZOK. De aanvraag kan persoonlijk of via een bevoegd persoon of via een erkend postbedrijf worden ingediend, met een ontvangstbewijs.

In het geval dat u de aanvraag heeft ingediend via een erkend postbedrijf, wordt er een medisch document bijgevoegd dat is afgegeven door de Deskundige Medische Commissie – LKK/TELK/NELK, die PSPSMI voorschrijft. Bij indiening van de aanvraag, persoonlijk door u of door een daartoe bevoegd persoon, dient op de RZOK-locatie het door de Deskundige Medische Commissie – LKK/TELK/NELK afgegeven medische document, waarmee PSPSMI’s worden voorgeschreven, te worden overhandigd.