Beauty en Gezondheid

Dr. Yordanka Gospodinova: Verhongeren is geen effectieve manier om af te vallen

#image_title
373views

Dr. Yordanka Gospodinova is arts en adviseur op het gebied van gezonde voeding. Ze heeft 4 medische specialismen, 2 masterdiploma’s en een wetenschappelijke graad.

Wat gebeurt er met ons lichaam als we in de stad wonen en een vastendieet volgen?

Tegelijkertijd is hij dichter, met vier gepubliceerde dichtbundels.

Hij is de bedenker van het Smart Diet-programma voor een gezond en intelligent leven.

Omdat overgewicht en obesitas niet alleen in ons land, maar ook in de wereld al een epidemie zijn, is er nauwelijks iemand die niet enthousiast is over het onderwerp hoe je dit probleem permanent en op een prettige manier kunt aanpakken. Om deze reden publiceren we voortdurend teksten en interviews met specialisten die waardevol advies geven over hoe u van overgewicht af kunt komen.

Hier is de mening van Dr. Gospodinova over dit onderwerp:

– Dr. Gospodinova, waarom besloot u uw dieet te volgen – wat bracht u ertoe?

– Het Smart Diet-regime werd geboren als resultaat van mijn persoonlijke en flagrante behoefte aan verandering. Jarenlang had ik last van het feit dat ik te zwaar was. Ik vond mezelf niet leuk. Ik probeerde elk nieuw dieet dat uitkwam, volgde het een korte tijd, en toen ik niet de gewenste resultaten kreeg, werd ik nog wanhopiger.

Geleidelijk aan begon mijn gezondheid te verslechteren: de bloeddruk en het cholesterol waren aanzienlijk gestegen. Ik stond op de rand van insulineresistentie, of het zogenaamde ‘metabool syndroom’, een voorloper van diabetes.

Als arts begreep ik goed wat dit betekende. Toen besloot ik dat ik iets moest doen. Wekenlang onderwierp ik mijn lichaam en psyche aan een diepgaande analyse. Ik begon uitgebreid de meest actuele wetenschappelijke literatuur over voeding en ook de psychologie van eten te lezen.

Ik oordeelde, ik vergeleek. Ik was me ervan bewust dat het resultaat in geen geval “snel” binnen een paar weken zou komen. En dat ik hem op geen enkele manier kan houden als ik terugga naar mijn oude gewoontes. Ik besefte dat ik naast mijn dieet ook mijn psyche moest aanpassen.

Ik beloofde mezelf dat ik mezelf onder geen enkele omstandigheid zou onderwerpen aan de honger die me zo bang maakte. Ondervoeding is geen effectieve manier om op de lange termijn af te vallen. Zelfs integendeel. Ik stelde mezelf twee doelen.

Dr. Yordanka Gospodinova

De eerste was het creëren van een menu met een optimale balans van eiwitten, vetten, koolhydraten, belangrijke voedingsstoffen en water, met behoud van een caloriearm dieet. Samen met het volgen van mijn hormonen en bloedonderzoek en hoe voedsel deze beïnvloedt.

Het tweede doel was om mijn psyche en denken te herprogrammeren, zodat ze van een vijand in mijn vertrouwde vriend en helper veranderden. Ik moet toegeven dat dit de moeilijkste stap van de verandering was.

Na 6 maanden was ik al 29 kg lichter en waren mijn gezondheidsproblemen een herinnering. Niet door extreme diëten of zware fitnessprogramma’s, maar met behulp van wetenschap en wilskracht.

– Hoe lang gebruikt u het dieet al en hoeveel patiënten hebben al succesvolle resultaten geboekt?

– Ik bewees voor het eerst het effect van het regime voor mezelf, en al mijn familieleden en vrienden begonnen de resultaten te bewonderen en mij om advies te vragen. Ik moest alles wat ik had geleerd en getest systematiseren, zodat ik ze kon helpen.

Mijn werk met hen heeft buitengewoon goede resultaten opgeleverd en levens veranderd. Na een tijdje begonnen mensen uit verschillende delen van de wereld naar mij te zoeken. Vandaag, twee jaar later, zijn er bijna 200 deelnemers aan het regime.

– Wat is de essentie van het regime?

– Het is niet “slechts een dieet”, maar een systeem van duidelijke regels en principes die moeten worden gevolgd. “IJzeren” controle is noodzakelijk. En iets heel belangrijks: de modus is anders dan alles wat je kent. Daarin moet je eten om af te vallen. Het is persoonlijk: het eten van de een is niet geschikt voor de ander.

Het begin is het moeilijkst, omdat iemand gewoonten verandert die hij in de loop der jaren heeft opgebouwd, waar hij niet eens aan denkt. Daarom is de ondersteuning van een arts die 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar is, van cruciaal belang. We hebben voortdurend telefonisch contact, via een videoverbinding.

Het is een volkomen normale reactie van mensen om te huilen, op te willen geven, op zoek te gaan naar argumenten om zichzelf te rechtvaardigen. Of je verward voelen. Het is mijn taak om ze te motiveren om te blijven.

We beginnen met een recensie met mij – live of als videochat. Ik neem volledige antropometrische, gezondheids- en voedingsstatus op, laat bloedtesten doen, voer tests uit om de gezondheidsstatus en de niveaus van geaccumuleerde intoxicatie te bepalen. Ik maak een volledige analyse van de situatie, zodat het duidelijk is waar we beginnen.

We starten met een eerste, persoonlijk menu voor 6 dagen. We passen het aan, afhankelijk van hoe het lichaam reageert.

Drink minimaal 3 liter water per dag.Maaltijden zijn op tijd.

Elke avond en elke ochtend sturen de deelnemers mij een gewichtsrapport. Dit is hun controle over hun eigen lichaam. Zo is de vooruitgang het duidelijkst te zien. Het rapport is ook een leidraad voor de wijze waarop het regime moet worden voortgezet.

Onder bepaalde omstandigheden, op bepaalde tijdstippen, controleren wij controlebloedonderzoeken.

– Hoe lang duurt het doorgaans voordat uw patiënten van hun overgewicht af zijn?

– Alles hangt af van de medische status en de doelen die ze zichzelf stellen, van de leeftijd, van het geslacht.

De resultaten zijn individueel en iedereen bereikt de resultaten in zijn eigen tempo. Deelnemers aan het regime zijn vooral vrouwen, maar er zijn ook mannen. Van tieners tot mensen met een pensioengerechtigde leeftijd.

Bij allemaal is de verandering het resultaat van het volgen van een persoonlijk schema en van de reactie van het lichaam en de psyche. Deelname aan het regime gebeurt gecontroleerd, daarna gaat men zelfstandig verder.

– Waarom staat u erop te werken met regelmatige medische onderzoeken? Welke invloed heeft dit op de voedingsdynamiek?

– Als arts is de medische toestand van elke deelnemer aan het regime belangrijk voor mij. En de resultaten van de gedetailleerde bloedtesten geven mij veel van de informatie die ik nodig heb om iedereen een individueel menu aan te bieden.

Imitatievasten als sleutel tot een lang leven? Wie kan wel en wie niet?

In de loop van het regime weerspiegelen bloedtesten op natuurlijke wijze de veranderingen en worden zelfs indicatoren die ver buiten de norm lagen, geoptimaliseerd.

– Bij welke ziekten helpt uw ​​dieet?

– Ik zal een metafoor gebruiken: het regime verandert echt de levens van mensen

En het eerste en belangrijkste is dat iedereen opneemt wat op hem of haar drukt. En ponden, en problemen, en ziekten.

– Blijven mensen, nadat ze het gewenste gewicht hebben bereikt, op een speciaal dieet eten?

– Als iemand het regime met succes heeft doorlopen, neemt hij niet alleen afstand van extra kilo’s, maar verandert hij zijn hele levensfilosofie. Zijn eetgewoonten en houding ten opzichte van zijn eigen lichaam zijn zo anders dat hij geen grote inspanningen meer hoeft te leveren om het resultaat vast te houden. Het volgt gewoon zijn nieuw gevormde gewoonten.

– Wat zijn de voedingsmiddelen die we in ons dagelijks leven moeten vermijden?

– Ik vertel de deelnemers dat het beter is om je niet te concentreren op verboden voedsel, maar op nuttige producten. Deze kleine verandering in perspectief is belangrijk, zodat ze zich niet beperkt voelen. Als je jarig bent, hoort natuurlijk een fluitje van een cent bij de hele ervaring, en die gedeelde emotie mag je jezelf niet ontnemen.

In dergelijke gevallen wordt ik eenvoudigweg gewaarschuwd en passen we het weekmenu aan op een manier die de verhoogde inname van compromitterend voedsel compenseert.

Het gezondste voedsel is dat wat eenvoudig is, met minimale verwerking. Indien mogelijk is het goed om het thuis voor te bereiden.

Margarita BLAGOEVA