Beauty en Gezondheid

Superfoods die veroudering na 40 jaar vertragen

#image_title
148views

In de loop van de tijd ondergaat ons lichaam veranderingen. Uiteraard verhoogt veroudering het risico op bepaalde ziekten. Maar gelukkig zijn er superfoods die je regelmatig kunt eten om dit proces te vertragen.

Dr. Silvia Pascaleva, MD: Afvallen kun je niet alleen doen

Een superfood is eigenlijk alles dat veel verschillende voedingsstoffen bevat en een minimaal caloriegehalte heeft. Er zijn superfoods die rijk zijn aan voedingsstoffen en die in verband worden gebracht met het vertragen van het verouderingsproces.

“Sommige van onze voedingsbehoeften kunnen veranderen naarmate we ouder worden, dus het toevoegen van specifieke superfoods aan het dieet zal mensen helpen grote leeftijdsgebonden veranderingen te vermijden”, zegt Lauren Manaker, een Amerikaanse voedingsdeskundige en auteur van The First Time Mom’s.

– Hoewel er veel superfoods zijn die het ouder worden helpen vertragen als je vijftig, zestig en zeventig bent, kun je je het beste vooral concentreren op de superfoods die na je veertigste nog werken. Ten eerste is veertig jaar het perfecte moment om gezonde gewoontes te gaan ontwikkelen.

En ten tweede begint uw lichaam op 40-jarige leeftijd bepaalde veranderingen te ondergaan, zoals verlies van spiermassa, hormonale onevenwichtigheden die verband houden met de menopauze, enz.

Hier zijn enkele superfoods:

Pistachenoten

Vrije radicalen vallen gezonde cellen aan en beschadigen deze. Er wordt aangenomen dat deze schade bijdraagt ​​aan ontstekingen en de accumulatie van oxidatieve stress. Volgens Manaker helpen pistachenoten vrije radicalen te bestrijden vanwege hun antioxiderende eigenschappen.

Uit een onderzoek van Cornell University en gepubliceerd in het tijdschrift Nutrients is gebleken dat pistachenoten een hoge antioxidantcapaciteit hebben. Er zijn aanwijzingen dat slechts een handvol pistachenoten, als onderdeel van een normaal dieet, een positieve invloed kan hebben op de cellulaire veroudering en de levensverwachting bij mensen met prediabetes.

7 snelle manieren om migrainehoofdpijn en stress te overwinnen

Zalm

Een ander geweldig superfood dat het verouderingsproces helpt vertragen is zalm, evenals vele andere soorten vette vis.

“Zalm is een uitstekende bron van magere eiwitten, een voedingsstof die belangrijk is voor het behoud van spiermassa en vooral belangrijk voor oudere volwassenen”, zegt Lisa Young, therapeut en auteur van Eindelijk vol, eindelijk mager.

Zalm is ook rijk aan omega-3-vetzuren, die het risico op hartziekten kunnen verminderen.

Cranberry

Als je een liefhebber bent van cranberry- of cranberrysap, heb je geluk, want het is gebleken dat dit superfood de veroudering vertraagt.

Veenbessen bevatten plantaardige stoffen die het verouderingsproces kunnen vertragen. Er zijn aanwijzingen dat het dagelijks consumeren van een klein kopje veenbessen gedurende drie maanden het geheugen en de prestaties van het zenuwstelsel kan verbeteren.

Naast de cognitieve voordelen van deze bes is het ook een bron van vitamine C, een voedingsstof die het lichaam kan helpen de effecten van vrije radicalen op de ouder wordende huid te bestrijden.

Aanbeveling van volksgeneeskunde voor kniepijn

Tomaten

Tomaten zijn een belangrijk superfood dat veroudering helpt vertragen. Groenten bevatten het antioxidant lycopeen, dat vrije radicalen bestrijdt die optreden bij veroudering.

Lycopeen, een plantaardige stof die ook voorkomt in watermeloen en roze grapefruit, staat bekend om zijn vele gezondheidsvoordelen. Het is gebleken dat een hoge inname van lycopeen het cholesterolgehalte helpt verlagen, de cardiovasculaire gezondheid verbetert en het risico op hartaandoeningen, beroertes en zelfs prostaatkanker bij mannen helpt verminderen.

Aardbei

“Aardbeien zijn een geweldige bron van vitamine C en plantaardige stoffen”, zegt Manaker. Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Alzheimer’s Disease kan het binnenkrijgen van voldoende vitamine C het lichaam helpen beschermen tegen leeftijdsgebonden cognitieve achteruitgang.

“Er zijn aanwijzingen dat het eten van bessen meer dan twee keer per week de cognitieve veroudering met 2,5 jaar kan vertragen”, zegt Manaker. Bessen kunnen ook helpen onze cellen te beschermen tegen schade door vrije radicalen en het risico op hartziekten en kanker te verminderen.

Donkergroene bladgroenten

Donkere bladgroenten (zoals spinazie) zijn rijk aan vitamine E en K, die geheugenverlies kunnen voorkomen en de veroudering van de hersenen kunnen vertragen. Een rapport gepubliceerd door de American Academy of Neurology concludeerde dat één portie bladgroenten per dag geassocieerd is met minder leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang.

Maar daar houden de voordelen van donkere bladgroenten niet op. Ze verbeteren niet alleen de cognitieve gezondheid naarmate je ouder wordt, maar experts zeggen dat ze carotenoïden bevatten die de ogen beschermen tegen oxidatieve schade. Met name spinazie is ook rijk aan antioxidanten, vitamine A en C, die het hart beschermen./ gezond.to

Vind zdrave.to ook leuk op Facebook, waar je nog veel meer nuttige en interessante lectuur zult vinden!